Hoe versta je iemand in een lastige luistersituatie?

In ons dagelijks leven bevinden we ons constant in lastige luistersituaties die kunnen ontstaan door externe factoren, zoals lawaai, of interne factoren, zoals tinnitus, of wanneer je niet een moedertaalspreker bent van een taal. Tijdens dit webinar bespreken we recente wetenschappelijke onderzoeken over externe ruis en interne ruis, zowel in een auditieve als audiovisuele context.

Hoe verstaan we elkaar in lastige luistersituaties? Tijdens dit webinar zullen wij met de deelnemers recente wetenschappelijke onderzoeken bespreken die deze vraag vanuit verschillende vakgebieden (linguïstiek, psychologie, bewegingswetenschappen en neurowetenschappen) proberen te beantwoorden.

Het eerste deel van dit webinar zal gaan over externe ruis, zoals ruis die veroorzaakt kan worden door lawaai uit de omgeving. Deze ruis kan auditief of visueel zijn. We zullen bespreken wat voor effect deze ruis heeft op het verwerken van spraak, maar ook wat voor effect externe ruis heeft op de bewegingen die mensen maken als ze zich verstaanbaar moeten maken in een lastige luisteromgeving.

In het tweede deel van dit webinar zullen we het hebben over interne ruis. Interne ruis kan veroorzaakt worden door veel factoren, zoals een gehoorprobleem, maar ook wanneer je niet een moedertaalspreker bent van een taal. We zullen in dit gedeelte ingaan op recente wetenschappelijke onderzoeken over hoe we taal verwerken in dit soort lastige luistersituaties.

Aan het einde van het college gaan we kort in op de verschillen tussen het verwerken van taal in interne en externe ruis, en bespreken we hoe handbewegingen ervoor kunnen zorgen dat taal beter te begrijpen is wanneer er ruis aanwezig is. 

Dit webinar is met name interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in recente wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van taalverwerking in ruis, en het verwerken van taal door niet-moedertaalsprekers, maar ook voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe de visuele modaliteit (zoals handbewegingen) de auditieve modaliteit (zoals spraak) begrijpelijker kan maken. 

Leerdoelen

  • De cursist is in staat om de overeenkomsten en verschillen tussen interne en externe ruis te benoemen;
  • De cursist leert over de meest recente wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van het verwerken van taal in ruis;
  • De cursist leert over de verschillen en overeenkomsten tussen het verwerken van auditieve en visuele ruis;
  • De cursist leert hoe handbewegingen bij kunnen dragen aan taalbegrip in lastige luistersituaties.
  • De cursist weet de kennis van recente wetenschappelijke literatuur toe te passen in zijn werk.

Relevantie

Dit webinar is bijzonder geschikt voor gebarentolken én gesproken taaltolken. Gesprekstolken moeten taal vaak in lastige luistersituaties verwerken en gebarentolken en schrijftolken werken veel met slechthorende mensen die te maken hebben met het verwerken van taal in interne en externe ruis. Dit webinar biedt handvatten om verstaanbaarheid in lastige luistersituaties te vergroten.

Linda Drijvers en James Trujillo zijn universitair docenten aan respectievelijk de Radboud Universiteit in Nijmegen en de Universiteit van Amsterdam. Zij doen onderzoek naar wat handgebaren bijdragen aan taalbegrip, en wat handbewegingen communicatief maakt. Beiden hebben ervaring in het verzorgen van lezingen en colleges over visuele/multimodale communicatie, psychologie en neurolinguïstiek. James heeft in het verleden een bachelor gevolgd in Psychologie aan de Northeastern State University, gevolgd door een research master Neurosciences aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en een PhD aan het Donders Instituut. Linda heeft een bachelor Nederlandse Taal en Cultuur voltooid, gevolgd door een research master Cognitive Neuroscience aan de Radboud Universiteit, en een PhD aan het Max Planck Instituut voor Psycholinguistiek.

Aan deze activiteit zijn de volgende punten en kenmerken toegewezen

 
Accreditatie
 
Competenties
Linguïstische en tekstuele competentie, Tolkcompetentie
Contacturen
2,00
Voorbereiding
 
Totaal
2,00
 
Accreditatie
 
Doelgroepen
Tolken NGT, Schrijftolken
Nummer activiteit
34945
Categorie
 
Contacturen
2,000
Totaal
2,00

Meer informatie over bijscholingspunten vind je hier.

Inloggen
Uiterlijk 24 uur voor de start van het webinar ontvang je een instructiebericht m.b.t. het registreren en inloggen voor het webinar zodat je deze kunt bijwonen. Webinars zijn interactieve presentaties (live), die ondersteund worden door een PowerPoint-presentatie op je scherm. Tijdens een livewebinar kun je schriftelijk vragen stellen aan de spreker. 

Opname
Je ontvangt de opname van het webinar uiterlijk 24 uur nadat het livewebinar heeft plaatsgevonden. Je kunt de opname gedurende 7 dagen afspelen via de map 'Opnames' in Mijn KTV. Deelnemers die onverhoopt niet live kunnen deelnemen en na het beluisteren van de opname nog met vragen blijven zitten, kunnen deze via de mail stellen. Deze zullen naderhand door de docent beantwoord worden.

Verplichte evaluatie
Voor de verstrekking van een KTV-certificaat én puntentoekenning door de Stg. RTGS is het vereist dat je
1) het livewebinar volledig volgt of binnen 7 dagen de opname volledig bekijkt; én
2) het evaluatieformulier invult. Het evaluatieformulier bevindt zich in Mijn KTV > Cursussen.


Wat heb ik nodig om een webinar(opname) te bekijken?
Om een webinar of opname te kunnen beluisteren/bekijken, heb je slechts een laptop/computer/tablet met een goede internetverbinding en geluid(sboxen) of een headset nodig.  


LET OP: de kortingsactie van 30 euro bij drie inschrijvingen, geldt niet voor webinars.

'het was echt een interessante/boeiende webinar. De sprekers hebben een goede presentatie gegeven! Er werd rustig gesproken, maar goed tempo. Je kon vragen stellen, er waren filmpjes te zien en de grafieken waren gelukkig niet te moeilijk te begrijpen.'

'Ik vond het een leerzame webinar met 2 fijne sprekers! Er werd duidelijk en goed uitgelegd wat de gevolgen zijn van ruis in de communicatie. Erg fijn dat er ook aan de hand van filmpjes getoond werd wat de invloed is van ruis dat maakt het ook gelijk een stuk concreter dan alleen met tekst.'

'Ik vond de variatie ook leuk met filmpjes, foto's, vragen aan ons, de tijd en ruimte nemen om vragen te beantwoorden. Ik vond dat hier op een heel fijne manier tussendoor mee werd omgegaan.'

Listening
Datum: 23 september 2025
  • PE 2
  • van 20:00 tot 22:00
  • 75,- (excl. BTW)
  • Online