Tolken bij medische consulten

Tijdens deze webinarserie neemt Laura Theys, onderzoeker naar tolk-gemedieerde klinische communicatie, je mee in haar bevindingen het functioneren van de tolk binnen het medisch consult.

Jouw positionering en houding als tolk tijdens medische consulten is van groot belang voor het succesvol beloop van het medisch consult. Zowel voor de arts, als voor de patiënt!

Hoe zorg je ervoor dat de participatie en het betrekken van de patiënt in zijn/haar zorg niet wordt verhinderd tijdens tolk-gemedieerde medische consulten? Hoe kun je als tolk de arts helpen tijdens een medisch consult door een geschikte vertolking te geven, zodat zijn/haar communicatieve doelstellingen kunnen worden bereikt in de verschillende fasen van de medische consultatie? En hoe zorg je ervoor dat de empathische communicatie tussen arts en patiënt niet ondermijnd wordt tijdens een tolk-gemedieerde medisch consult? 

Webinar 1: Tolken bij medische consulten: communicatieve doelstellingen

Tijdens de opleiding van tolken wordt er aandacht besteed aan de taalvaardigheid van de kandidaat en aan zijn/haar professionele gedrag volgens de deontologische code. Wat er vaak ontbreekt is de kennis over de doelstellingen waarnaar de gesprekspartners streven tijdens de interactie met elkaar.

Webinar 2: Tolken bij medische consulten: empathische communicatie

Empathische communicatie is één van de belangrijkste aspecten van de arts-patiënt communicatie. Toch leren tolken tijdens hun opleiding niet hoe ze empathisch moeten communiceren tijdens hun tolkprestatie bij een tolk-gemedieerde medische consultatie. Aan de hand van academisch onderzoek zal er in dit webinar getoond worden hoe empathische communicatie ontstaat op het niveau van interactie tussen arts en patiënt. Tevens zal er besproken worden hoe de tolk empathische communicatie het best aanpakt tijdens het tolkproces.

Webinar 3: Tolken bij medische consulten: participatie en betrekken van de patiënt

In het kader van patiëntgerichte communicatie in de westerse gezondheidszorg staat de patiënt centraal. De arts streeft ernaar om de patiënt zoveel mogelijk te betrekken in zijn/haar zorg. Onderzoek toont aan dat in tolk-gemedieerde consulten het betrekken van de patiënt grotendeels afhankelijk is van de prestatie van de tolk en daarnaast ook bepaald wordt door de verbale en non-verbale middelen die de tolkt gebruikt in interactie met de patiënt en de arts. In dit webinar zal er aangetoond worden op welke manier de tolk de participatie en het betrekken van de patiënt kan beïnvloeden door gebruik van verbale en non-verbale middelen.

Lesschema

Deze webinarserie bestaat uit 3 webinars van elk 2 uur. Na het doceren van de theorie, worden er voorbeelden uit authentieke tolk-gemedieerde consultaties in groep geanalyseerd en besproken. Op verschillende momenten wordt er ruimte voorzien voor Q&A's.

Elk webinar bestaat uit twee blokken van één uur. Er is een korte pauze tussen beide blokken.

Leerdoelen

Na afloop van de volledige cursus (3 webinars), kunnen de deelnemers 

  • de verschillende fasen van de medische consultatie benoemen;
  • de communicatieve doelstellingen van artsen en patiënten aan deze fasen verbinden;
  • de communicatiestrategieën van de arts identificeren en verbinden aan zijn/haar communicatieve doelstellingen;
  • strategiëen benoemen en bepalen om de voorgaande kennis te gebruiken tijdens het tolkproces;
  • empathische communicatie op het niveau van interactie in tolk-gemedieerde consultaties definiëren;
  • het belang van empathische communicatie in een medische consultatie beschrijven;
  • identificeren wanneer empathische communicatie tijdens een consultatie ontstaat;
  • strategieën benoemen en bepalen om empathische communicatie zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens een tolkprestatie;
  • strategieën benoemen en bepalen om te voorkomen dat de tolkprestatie empathische communicatie ondermijnt;
  • de impact van de tolk op de participatie van de patiënt in tolk-gemedieerde consultaties beschrijven;
  • strategieën benoemen en bepalen om hun verbale en non-verbale interactie met de arts en patiënt te monitoren;
  • strategieën benoemen en bepalen om hun verbale en non-verbale interactie met de arts en patiënt te gebruiken om de participatie van de patiënt zo goed mogelijk te ondersteunen; en
  • strategieën benoemen en bepalen om te voorkomen dat tolkprestatie de participatie van de patiënt in de consultatie ondermijnt.

Relevantie

Deze webinarserie is geschikt voor tolken (gesproken taal), alsook voor gebarentolken.

Let op: Tolken NGT zullen rekening moeten houden met het verschil in de functies van de non-verbale semiotische middelen (bv. gezichtsuitdrukkingen, gebaren) van de gespreksdeelnemers.

Voertaal

Nederlands

Laura Theys is doctor in de Vertaalwetenschappen (KU Leuven) en de Gezondheidswetenschappen (UGent). Het onderwerp van haar thesis is de opbouw en beleving van empathische communicatie tussen artsen, patiënten en tolken in tolk-gemedieerde medische consultaties. Laura presenteerde haar onderzoek in wetenschappelijke tijdschriften en op wetenschappelijke congressen. Momenteel werkt ze aan het Agentschap Integratie en Inburgering als projectmanager certificering voor het EU-WEBPSI project en als medewerker competentiemeting. Binnen deze functies is ze verantwoordelijk voor het opleiden en certificeren van sociaal tolken in Vlaanderen en Brussel. Laura blijft verbonden aan de onderzoeksgroep Tolkwetenschap van de KU Leuven als vrijwillig medewerker.

Aan deze activiteit zijn de volgende punten en kenmerken toegewezen

 
Accreditatie
 
Competenties
Integriteit en beroepsattitude, Tolkcompetentie
Contacturen
6,00
Voorbereiding
 
Totaal
6,00
 
Accreditatie
 
Doelgroepen
Tolken NGT, Schrijftolken
Nummer activiteit
33407
Categorie
 
Contacturen
6,000
Totaal
6,00

Meer informatie over bijscholingspunten vind je hier.

Communicatieve doelstellingen 25 september 2025 20:00u. - 22:00u.
Empathische communicatie 02 oktober 2025 20:00u. - 22:00u.
Participatie en betrekken van de patiënt 09 oktober 2025 20:00u. - 22:00u.

Inloggen
Uiterlijk 24 uur voor de start van het eerste webinar ontvang je een instructiebericht m.b.t. het registreren en inloggen voor de webinars zodat je deze kunt bijwonen. Webinars zijn interactieve presentaties (live), die ondersteund worden door een PowerPoint-presentatie op je scherm. Tijdens een livewebinar kun je schriftelijk vragen stellen aan de spreker. 

Opname
Je ontvangt de opname van het webinar uiterlijk 24 uur nadat het livewebinar heeft plaatsgevonden. Je kunt de opname gedurende 7 dagen afspelen via de map 'Opnames' in Mijn KTV. Deelnemers die onverhoopt niet live kunnen deelnemen en na het beluisteren van de opname nog met vragen blijven zitten, kunnen deze via de mail stellen. Deze zullen naderhand door de docent beantwoord worden.

Verplichte evaluatie
Voor de verstrekking van een KTV-certificaat én puntentoekenning door de Stg. RTGS is het vereist dat je

1) elk livewebinar volledig volgt of binnen 7 dagen de opname volledig bekijkt; én
2) het evaluatieformulier invult. Het evaluatieformulier bevindt zich in Mijn KTV > Cursussen.


Wat heb ik nodig om een webinar(opname) te bekijken?
Om een webinar of opname te kunnen beluisteren/bekijken, heb je slechts een laptop/computer/tablet met een goede internetverbinding en geluid(sboxen) of een headset nodig.  


LET OP: de kortingsactie van 30 euro bij drie inschrijvingen, geldt niet voor webinars.

'Het niveau van de webinar was op juist niveau, het was goed te volgen, mooie praktijk voorbeelden, maar ook wetenschappelijk onderbouwd en vol met tips.''

'Erg prettig. De inhoud bleef niet alleen op de oppervlakte, maar ging echt dieper in op de verschillende strategieën en de theorie daarachter. Ook werd er aandacht gegeven aan wat je praktisch kunt doen met de informatie gegeven in het webinair, wat prettig is, want dat mist af en toe.'

'De presentatie van de spreker was heel goed. Ik vond dat alle termen goed uitgelegd werden en dat er door het interactieve gedeelte de deelnemers goed meegenomen werden in de presentatie. Verder had de spreker erg veel kennis van het onderwerp en kon ik merken dat ze zich goed had voorbereid. Prettig om naar te luisteren!'

'De spreekster is goed te verstaan en komt zeer kundig over. Ze heeft het verhaal duidelijk uiteen gezet met behulp van een overzichtelijke powerpoint. Ik vind de onderdelen met de interactie door middel van de vragenpoll leuk om te doen. Hierdoor blijf je wat meer gefocust.'

'Een tien, mevrouw Theys heeft bijzonder veel kennis over dit onderwerp en is zeer welbespraakt. Zij kan de boodschap helder en duidelijk overbrengen, dit was ook te merken aan dat er weinig inhoudelijke vragen werden gesteld. Mevrouw kan op een prettige manier de kennis overdragen en praktisch maken aan de hand van voorbeelden.'

'Laura Theys is een erg prettige spreker om naar te luisteren. In haar presentatie gaf ze ons als deelnemers ook voldoende ruimte om te reageren of vragen te stellen, waardoor er enige interactie ontstaan kon op afstand en er voor mij in ieder geval ook een gevoel ontstond van samen iets leren. De informatie die in webinar 1, 2 en 3 naar voren kwam was interessant en lijkt ook praktisch toepasbaar.'

'De spreker ging goed in op de vragen van deelnemers en gaf heldere antwoorden. Ze oogde ontspannen tijdens het presenteren en was erg kundig.'

'Positief, zowel de webinarserie als ieder webinar op zich heeft een duidelijke opbouw. Laura communiceert op een prettige, heldere manier en heeft veel verstand van zaken. Fijn dat zij regelmatig informeert of alles duidelijk is en ruimte biedt voor interactie, vragen en humor.'

Startdatum: 25 september 2025
  • PE 6
  • van 20:00 tot 22:00
  • 225,- (excl. BTW)
  • Online