Merkstrategie, positionering en storybranding

...voor tolken en vertalers - Vertel jouw verschil

Je doet goed werk en je doet dat bewust op jouw eigen manier. Maar waarin zit nou precies jouw verschil ten opzichte van je collega's? Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten snappen en voelen wie jij als tolk of vertaler bent en waar jij met je werk voor staat?

In deze 5-delige cursus leer je over positionering, merkstrategie en storybranding. Je krijgt kennis, handvatten, huiswerk en oefeningen. Zodat jij na afloop van deze cursus helder en aantrekkelijk kunt verwoorden waar het jou met je werk om gaat.

In marketing wordt veel over zichtbaarheid gesproken. Je moet zichtbaar zijn op social media, zichtbaar zijn met blogs en zichtbaar op je website.

Maar zonder herkenbaarheid heb je als tolk of vertaler níets aan die zichtbaarheid. Je klanten willen snappen en voelen waar het jou met je werk om gaat en voor wie jij er bent. Die duidelijkheid is de basis van je marketing.

Dat herkenbaar maken waarin jij anders bent, kan soms eng of ongemakkelijk zijn en het is daarmee heel verleidelijk om algemeen te blijven en om de hete brei heen te draaien. Maar echt: je doet je klanten en jezelf een plezier door duidelijk te laten zien waarin jij je onderscheidt.

In deze training leer je hoe je jouw bedrijf, jouw verhaal en jouw intenties helder kunt maken.

Hoe doen we dat?

In een serie van 5 sessies over merkstrategie, positionering en storytelling gaan we samen aan de slag. Je krijgt kennis, handvatten en voorbeelden, maar ook huiswerk en opdrachten om zélf als tolk of vertaler aan de slag te gaan met jouw eigen positionering en merkverhaal.


Sessie 1: Merkstrategie & Positionering 

  • Wat is merkstrategie en postionering en waarom is dat zo belangrijk?
  • Oefening: Weet het verschil en vertel het verschil
  • Voorbereidend huiswerk na de les: Waar gaat het jou om met je werk?

Sessie 2: Welke verandering wil je brengen?

  • Iedereen wil een verandering brengen met z’n werk. Soms praktisch, soms in visie of ervaring, soms een combinatie. Welke verandering wil jij brengen?
  • Oefening: Van situatie A naar situatie B
  • Voorbereidend huiswerk na de les: Voor wie ben jij er met je werk?


Sessie 3: Doelgroep (over empathie)

  • Je bent er niet voor iedereen. Voor wie ben jij er vooral en wat is hun situatie? Over empathie, problemen, uitdagingen en verlangens.
  • Oefening: Doelgroep en persona
  • Voorbereidend huiswerk na de les: Jouw verhaal

Sessie 4: Storybranding

  • Wat is Storybranding en waarom werkt het? Kenmerken van een sterk merkverhaal.
  • Oefening: Eerste gedachten over verhalen uitwisselen.
  • Huiswerk na de les: Verhalen uitwerken

Sessie 5: Jouw merkverhaal

  • Oefening: Verhalen uitwisselen en positionering herkennen.
  • Afronding: En nu? Hoe ga je nu verder? Positionering in de praktijk.

 

Focus & Verbinding

Bijna elke ondernemer vindt het moeilijk om duidelijk te maken waarin het verschil zit. Het is verleidelijk om je te verstoppen in onduidelijkheden, algemeenheden of teveelheden.

Maar je doet je klanten en jezelf een plezier door helder en eerlijk te laten zien waarin jij je onderscheidt. Dat zorgt voor duidelijkheid, vertrouwen en verbinding.

Verbinding met je klanten, maar ook met jezelf en de reden waarom jij doet wat je doet.

Laten we samen aan de slag gaan, je bent van harte welkom!

Lesschema

Vijf avonden van 20.00 - 22.00 uur (zie tabblad Data)

Twee weken voor de training en tussen de lessen door krijg je extra informatie en bijbehorende opdrachten om nog meer de diepte in te gaan en concreet te oefenen.

Leerdoelen

  • Inzicht en kennis over de waarde van positionering en merkstrategie
  • Inzicht in de basis van een eigen positionering, inclusief een verwoording van die positionering
  • Kennis over doelgroepen en persona's en handvatten om die kennis op een verbindende manier in te zetten in je marketing
  • Kennis over de combinatie van storytelling en merkstrategie, de kenmerken van een goed merkverhaal
  • Een eerste opzet van een eigen merkverhaal
  • Kennis en praktische tips om positionering de basis te laten zijn van je marketing (bijvoorbeeld in je LinkedIn-profiel of op je website)

Voertaal

Nederlands

Schrijfopdracht

Deelnemers krijgen twee weken voor de eerste sessie voorbereidende opdrachten en ook tussen elke sessie krijgen de deelnemers huiswerkopdrachten voor concrete verdieping.

Sandra de Jong heeft 20 jaar ervaring in marketing en schrijven. Ze leert ondernemers hoe ze helder, eerlijk en aantrekkelijk kunnen zijn in hun positionering en hun teksten.

Als oprichter van de Integere Marketing Academie geeft ze cursussen en coaching in positionering, marketing, copywriting en storytelling.

Naast haar werk als merkstrateeg, marketeer en schrijfdocent woont ze met haar man en negenjarige zoon aan de rand van de stad Groningen. Ze wroeten graag in de tuin, zoeken kikkers en vuurwantsen of duiken in een museum, een boek of de keuken.

Je kunt allerlei blogs over positionering, integere marketing en copywriting lezen via haar site op www.sandradejong.com/blog

Aan deze activiteit zijn de volgende punten en kenmerken toegewezen

 
Accreditatie
 
Competenties
Zakelijke competentie
Contacturen
10,00
Voorbereiding
 
Totaal
10,00

Meer informatie over bijscholingspunten vindt u hier.

Sessie 1: Merkstrategie en Positionering 15 mei 2023 20:00u. - 22:00u.
Sessie 2: Welke verandering wil je brengen? 22 mei 2023 20:00u. - 22:00u.
Sessie 3: Doelgroep (over empathie) 5 jun. 2023 20:00u. - 22:00u.
Sessie 4: Storybranding 12 jun. 2023 20:00u. - 22:00u.
Sessie 5: Jouw merkverhaal 19 jun. 2023 00:00u. - 00:00u.

Inloggen
Uiterlijk 24 uur voor de start van de eerste webmeeting ontvang je een instructiebericht m.b.t. het registreren en inloggen op het platform, zodat je de livewebmeetings kunt bijwonen. Webinarmeetings zijn interactieve presentaties (live), die eventueel ondersteund worden door een PowerPoint-presentatie op je scherm. De docent kan de deelnemers in groepjes indelen en aan het werk zetten. Alle deelnemers zijn in beeld door middel van een webcam en kunnen via hun microfoon reageren. 
Tijdens de live webmeetings kun je mondeling maar ook schriftelijk vragen stellen aan de spreker.

Er wordt geen opname gemaakt van deze meetings. Live deelname is verplicht.

Verplichte evaluatie
Voor de verstrekking van een KTV-certificaat is het vereist dat je
1) de live webmeetings volledig volgt; én
2) het evaluatieformulier invult. Het evaluatieformulier bevindt zich in Mijn KTV > Cursussen. Je kunt het evaluatieformulier na afloop van elke sessie invullen en tussentijds opslaan. Pas na afloop van het evalueren van de laatste sessie stuur je het formulier in.


Wat heb ik nodig om een webmeeting bij te wonen?
Om deel te nemen aan deze webmeeting heb je een laptop/computer/tablet met een goede internetverbinding, geluid(sboxen) of een headset nodig én een webcam.  

LET OP: de kortingsactie van 30 euro bij drie inschrijvingen, geldt niet voor webinars en meetings.

Praktische informatie
Maximaal 15 deelnemers.

Startdatum: 15 mei 2023
  • PE 10
  • van 20:00 tot 22:00
  • 555,- (excl. BTW)
  • Zoom