Schrijven, taalverzorging en -beheersing

Waarom blijft het, ook als je veel schrijft, lastig om een lekker leesbare tekst te schrijven? Een beleidsstuk dat plezierig leest en alle informatie bevat, een sprankelende mail die beklijft of een betoog dat lezers echt aan het denken zet. Het is te leren, zeker. Tegelijkertijd liggen er sluipschutters op de loer. Een foutje in stijl, opbouw, logica of taalbeheersing is zo gemaakt. Dat leidt de aandacht af van het verhaal. Zonde.

In deze cursus gaan we hiermee aan de slag. Wat maakt een tekst doelgericht, effectief en aantrekkelijk en hoe voorkom je fouten?

Elke deelnemer krijgt vooraf een schrijfopdracht: een betoog in de vorm van een ingezonden brief. Tijdens de cursus nemen we deze teksten onder de loep. 

De cursus bestaat uit twee onderdelen. In het eerste kijken we naar het schrijven van een aantrekkelijke en effectieve tekst. Hoe pak je dat aan? In het tweede deel bestuderen we de vergissingen die, ook goede, beheersers van het Nederlands maken bij het schrijven. Het begint bij het herkennen van die stilistische en grammaticale missers. Je zult schrikken van wat er nog allemaal verkeerd kan gaan, maar we bekijken direct hoe we die fouten kunnen voorkomen. 

De onderwerpen die in het tweede deel aan bod komen zijn:

  • naamvalsvormen
  • pleonasme
  • discongruentie
  • beknopte bijzinnen
  • contaminatie
  • als/dan hypercorrectie
  • hijgstijl, tangconstructies
  • de komma in beperkende en uitbreidende bijzinnen
  • verkeerde samentrekkingen

Lesschema

Blok 1: 
Kennismaking. De theorie van effectief en aantrekkelijk schrijven (brainstorm, schrijfplan en verder) en het CCC-model van Jan Renkema. Oefenen met het herkennen van stijlfouten.

Bok 2:
We bespreken de teksten die de deelnemers hebben ingediend aan de hand van het CCC-model van Renkema en formuleren per tekst verbeterpunten. 

Blok 3:
De meest gemaakte fouten in de Nederlandse taal (door gevorderde beoefenaars), we nemen ze door en oefenen in het herkennen en verbeteren. 

Blok 4:
We bespreken allereerst welke vragen zijn blijven liggen. We werken aan de oorspronkelijke teksten, verfijnen die op basis van de opgedane kennis van de dag en leren elkaars werk te beoordelen. 

Leerdoelen

- de deelnemer heeft inzicht in het eigen taalgebruik;
- de deelnemer heeft kennis van de meest gemaakte taal- en stijlfouten;
- de deelnemer kent het schrijfproces; van een vaag idee tot een uitgewerkte tekst;
- de deelnemer heeft kennis van zinsritme, woordkeuze en stijl in verschillende teksten;
- de deelnemer kan veelgemaakte (stijl)fouten herkennen;
- de deelnemer kan veelgemaakte (stijl)fouten corrigeren.

Maar het belangrijkste doel van de dag is om weer met een frisse, hernieuwde blik naar onze taal te kijken. Na deze cursusdag weet je hoe je die blik kunt hervinden en behouden.

Relevantie

Taal is het gereedschap van elke tolk en vertaler. Deze cursus is een onderhoudsbeurt en een inventarisatie. Heb je alle middelen die nodig zijn tot je beschikking? Waaraan kun je nog werken? 

Instapniveau

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die de Nederlandse taal goed beheerst en inzicht wenst in de moeilijkste taalvraagstukken en -problemen.

Schrijfopdracht

Voorafgaand aan de cursusdag maak je een schrijfopdracht: een betoog in de vorm van een ingezonden brief. Je vindt de opdracht in jouw KTV-account.

Tijdens de cursus nemen we deze teksten onder de loep.

De docent verzoekt je jouw uitwerking van de opdracht uiterlijk op 1 december te uploaden in jouw KTV-account.

Michiel Beute (1975) werkt sinds 2002 als docent Nederlands en coördinator op het Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag. Daarnaast werkt Michiel regelmatig als trainer. Eerder publiceerde hij columns, verhalen, een interviewbundel en twee romans.

Een leraar Nederlands draagt graag zijn liefde voor taal en vooral ook een charmant gebruik daarvan uit. Het is een flinke uitdaging om jonge mensen enthousiast te maken voor de schoonheid van de Nederlandse taal. En voor goed schrijven. Gepassioneerd onderwijs gecombineerd met een vleugje ironie lijkt de sleutel te zijn. Bij een training/masterclass van Michiel zijn dat de ingrediënten die je kunt verwachten.

Aan deze activiteit zijn de volgende punten en kenmerken toegewezen

 
Accreditatie
 
Competenties
Linguïstische en tekstuele competentie
Contacturen
6,00
Voorbereiding
 
Schrijfopdracht
1,00
Totaal
7,00
 
Accreditatie
 
Doelgroepen
Schrijftolken
Nummer activiteit
33800
Categorie
 
Contacturen
6,000
Schrijfopdracht
1,000
Totaal
7,00

Meer informatie over bijscholingspunten vindt u hier.

 

 

LOCATIE

KTV-hoofdkantoor
Meinsstraat 2
3862 AE  Nijkerk

Routebeschrijving

 
PRAKTISCHE INFORMATIE
  • Maximaal 12 deelnemers
  • Catering bij de prijs inbegrepen.
  • Ontvangst en registratie vanaf 09:00 uur. Programma start om 9:30 uur en eindigt om 17:00 uur.
  • Deelnemers ontvangen een syllabus met opdrachten en achtergrondinformatie.

"Supertraining!" 

"De docent is enthousiast, bevlogen en weet waar hij het over heeft!" 

"De training is interessant, nuttig en relevant!"

"Door de training ben ik me meer bewust geworden van de problemen in de Nederlandse taal." 

"Supertraining. Nederlands is een lastige taal. Door de geestige manier van lesgeven was ik geboeid en heb ik er veel van geleerd!"

"Fijne training, veel aspecten behandeld, erg bruikbaar voor de praktijk."

Masterclass Nederlands
Datum: 10 dec. 2022
  • PE 7
  • van 09:30 tot 17:00
  • 245,- (excl. BTW)
  • Nijkerk