Als tolk ben je dag in dag uit solistisch aan het werk. Je werkt natuurlijk voor mensen en hebt contact met ze, maar het gaat nooit over jou en over hoe jij iets ervaren hebt. Terwijl je wel getuige bent van lief en leed en aanschouwer van andermans handelen en keuzes. Deze training gaat in op verschillende vormen van stress en stapeleffecten die kunnen leiden tot compassiemoeheid. Door middel van interactieve werkvormen leren de deelnemers hoe ze compassiemoeheid kunnen signaleren en kunnen voorkomen.
De training start met een korte introductie waarin het doel van de training en de werkwijze worden toegelicht. Tevens maken de deelnemers afspraken met betrekking tot vertrouwelijkheid en veiligheid. Daarna vindt een korte kennismakingsronde plaats waarin specifiek wordt gevraagd naar je ervaringen (zie vooropdracht: casus) en de verwachtingen van deze dag.
Vervolgens krijgen de deelnemers korte inleidingen over de verschillende vormen van stress en stapeleffecten in relatie tot compassiemoeheid, afgewisseld met interactieve werkvormen. In het middaggedeelte wordt dieper ingegaan op compassiemoeheid. De deelnemers leren hoe ze compassiemoeheid kunnen signaleren en krijgen handvatten aangereikt om compassiemoeheid te voorkomen. Aan het eind van de training wordt de dag kort nabesproken.
Tijdens deze training komt het onderstaande aan bod:
Zorgen voor jezelf:
Deze training maakt deel uit van de tweedaagse training 'Tolken als risicoberoep'. De trainingen zijn complementair aan elkaar maar kunnen ook los gevolgd worden. De training ‘Je energiebronnen en talenten’ is een verdieping op de eerste dag en geeft je inzicht in jouw eigen kwaliteiten en valkuilen bij de uitvoering van jouw beroep.
9:30 – 11:00 uur |
Introductie en kennismaking |
|
Oefening ballon |
|
Inleiding 1: stress versus de cirkel van invloed (Covey) |
|
Opdracht: draagkracht – draaglast |
|
Casuïstiek bespreking |
11.00 – 11.20 uur |
Pauze |
11:20 - 12:50 uur |
Inleiding 2: stapelstress versus burn-out |
12.50 – 13.45 uur |
Lunch |
13:45 – 15:15 uur |
Inleiding 3: secundaire traumatisering en professioneel pantser |
|
Vervolg casuïstiek bespreking |
15.15 – 15.30 uur |
Pauze |
15:30 – 17:00 uur |
Stresshantering en zelfzorg |
|
Evaluatie en afsluiting |
De heftigheid van de schokkende verhalen en de emoties van een cliënt, waar de tolk persoonlijk niets mee te maken heeft, kunnen diepe impact op hem hebben en hem raken. De tolk wordt geconfronteerd met zijn eigen machteloosheid of hij krijgt de neiging om te gaan helpen. Wanneer die verhalen blijven ‘hangen’ kan dit het normale functioneren beïnvloeden en leiden tot allerlei vormen van traumatisering. Hoe kun je compassiemoeheid signaleren en hoe kun je dit voorkomen?
Nederlands
Voorafgaand aan de training dien je het artikel ‘Wat is de betekenis van zelfcompassie en eigenliefde voor je persoonlijke ontwikkeling’ te lezen; dit artikel is te vinden in je KTV-account
Als opmaat voor deze dag en als voorbereiding op het onderwerp ‘Solistisch werken: weerbaar door zelfzorg’ willen we je vragen om als vooropdracht een situatie vanuit de praktijk te beschrijven waarin je geraakt werd tijdens het tolken. Stel jezelf daarbij de volgende vragen in het zo concreet mogelijk beschrijven van die situatie.
* In verband met jouw geheimhoudingsplicht hoef je hiervoor uiteraard geen namen van mensen of instanties te noemen.
De docent verzoekt je de vooropdracht uiterlijk twee weken voor de training te uploaden via Mijn KTV én mee te nemen naar de training.
Cyril van Os is gedragstrainer en organisatiecoach (PleasureINC)
Vanaf midden jaren tachtig heeft Cyril een zeer ruime ervaring en kennis opgebouwd op het gebied van verandermanagement, teambuilding, communicatie in complexiteit, intervisie, leidinggeven en persoonlijke ontwikkeling. Dit deed hij o.a. bij een wereldspeler in de private sector (25 jaar), vanaf 2010 verbonden aan ARQ IVP, het Instituut voor Psychotrauma en binnen zijn eigen praktijk (PleasureINC)
Cyril traint o.a. medewerkers in het professioneel omgaan met lastig, intimiderend en agressief gedrag, collegiale opvang en nazorg, secundaire traumatisering (compassiemoeheid), het brede gebied van communicatie en klantgerichtheid. Daarnaast begeleid hij veel individuele medewerkers en teams van opdrachtgevers in het vergroten van hun persoonlijke- en team effectiviteit.
Cyril biedt inzicht en deskundigheid, vergroot de vaardigheden door ervarend leren en het inzetten van op maat gerichte interventies, die goed aansluiten bij de deelnemers. De medewerkers worden geschoold en krijgen handvatten voor de alternatieven in gedrag en communicatie bij complexe situaties.
Zijn stijl is speels, open, zonder oordeel en respectvol confronterend. Dit zorgt voor een open en veilige leeromgeving waarbij de deelnemers inzicht krijgen in hun eigen gedrag en wat het effect is op de ander. Vandaaruit kijkt Cyril naar de mogelijkheden om het gedragsrepertoire uit te breiden zodat de deelnemer mentaal weerbaarder wordt.
De opdrachten die hij verzorgt zijn zowel uit de profit- als uit de non-profit sector (openbaar vervoer, onderwijs, gemeentes, rijksoverheden, geüniformeerden, financiële dienstverlening, zorginstellingen e.d.).
Cyril ziet je graag bij één van zijn trainingen, seminars of workshops bij KTV.
Aan deze activiteit zijn de volgende punten en kenmerken toegewezen
Meer informatie over bijscholingspunten vind je hier.
LOCATIE
KTV-hoofdkantoor
Meinsstraat 2
3862 AE Nijkerk
"Van absolute meerwaarde."
"Veel herkenning. Soms wat heftig. Fijne sfeer in de groep."
"Ik heb een beter beeld gekregen over hoe stress zich bij mij uit en hoe ik dit kan signaleren."
"De presentatie en de kennisoverdracht van de docent is zeer goed."
"Het was een fijne afwisseling tussen theorie/eigen ervaring/ruimte voor verheldering."
"Sluit goed aan de praktijksituatie."'