Hebben we als tolk niet allemaal weleens een moment gehad, dat je naderhand bleef nadenken over wat er gezegd werd of gebeurde. Wat maakte dat dit je raakte? Dit kan een reactie van de dove- of doofblinde tolkgebruiker geweest zijn, maar ook van de horende tolkgebruiker of van een collega. Heb je jezelf weleens de vraag gesteld: “Hoe kan het toch dat mijn collega geen last heeft van dit gedrag van een tolkgebruiker en ik wel?” Of: “Hoe kan het toch dat ik niet uit durf te komen voor wat ik ‘echt’ vind of wil in een (school)groepsapp?”
Al sinds we zijn geboren maken we van alles mee, worden we beïnvloed door anderen en ontwikkelen we onder andere zo waarden, normen en overtuigingen. In je werk als tolk krijg je te maken met je eigen waarden en normen en overtuigingen, maar ook met die van de tolkgebruiker en je collega's. Hoe ga je hiermee om? En hoe kunnen jouw overtuigingen je belemmeren in jouw kijk op de ander en jezelf? We gaan in deze training op zoek naar jouw belangrijkste waarden en bijbehorende normen. We onderzoeken hoe ze je beïnvloeden in je tolkopdracht en bespreken technieken hoe je zonder oordeel over de ander wel je eigen grenzen kan aangeven of hoe je iets zonder te oordelen kan overbrengen. Ook gaan we gedrag en intentie bespreken die hier onlosmakelijk mee samenhangen. De middag zullen we het geleerde oefenen met praktijkoefeningen.
Deze training is belangrijk, want als je jezelf niet goed in beeld hebt, wie neem je dan mee naar je tolkopdracht? Hoe beïnvloed je dan misschien wel onbedoeld een tolkopdracht? En zeker ook niet onbelangrijk, hoe voel je jezelf als tolk na een tolkopdracht of na een gesprek met een collega, vanuit welke waarden, normen en overtuigingen, dacht, voelde of deed je dat zo? Als je dit allemaal goed in beeld hebt, kan je er goed voor je klant/collega zijn, maar ook voor jezelf.
Tijdens deze dag leer je je eigen waarden en normen kennen en wordt elke deelnemer zich bewust van zijn overtuigingen. Ook wordt gedrag en intentie uitgelegd zodat een deelnemer in de toekomst deze kan scheiden en anders naar het gedrag van anderen kan kijken. Ook leer je hoe je jouw grenzen aan kan geven op een geweldloze/oordeelloze manier. Hierdoor is er meer kans dat het contact tussen tolk en anderen goed blijft, ook wanneer er een meningsverschil zou zijn.
Deelnemers leren hoe normen, waarden en overtuigingen zijn/haar denken, voelen en doen beïnvloeden. De deelnemer leert hoe om te gaan met verschillende waarden en hoe hij/zij deze kan bewaken op een geweldloze, oordeelloze manier. De deelnemer leert ook het verschil tussen intentie en gedrag, Uitgaande van dat ieders intentie goed is leert de deelnemer op een andere manier kijken naar iemands gedrag. Iemands gedrag hoeft dan niet goedgekeurd te worden, maar je leert wel anders naar het gedrag te kijken en hier wel of niet op in te spelen.
Soms kan het lastig zijn als tolk in een tolkopdracht, gaat een gesprek bijvoorbeeld in tegen jouw waarden, normen en overtuigingen. Afgelopen jare hoorde ik weleens verhalen van collega’s die zich bepaald gedrag van een collega of tolkgebruiker aantrokken en hierdoor bijvoorbeeld een opdracht niet meer willen aannemen, met tegenzin gaan of het gesprek niet durven aan te gaan. Het doel van deze training is dat je na afloop naar huis gaat met verworven kennis en vaardigheden. Deze kan je in het vervolg gebruiken om bij jezelf te onderzoeken hoe het komt dat je op een bepaalde manier handelt of juist niet. Vanuit welke waarde, norm of overtuiging je gedachten en handelen komen. Hierdoor kunnen eventuele miscommunicaties en conflicten worden voorkomen en een betere samenwerking met tolkgebruikers en collega's tot stand komen.
Opbouw
Werkvormen:
De inhoud van de training maakt een betere samenwerking mogelijk en een tolk die goed zicht heeft op waar zijn denken, voelen en doen vandaan komt.
Berdine Segers
“Als dochter van dove ouders groeide ik op met Nederlandse gebarentaal als moedertaal. Ik ben mij van kinds af aan bewust hoe belangrijk communicatie is. Tussen dove mensen en horende mensen maar ook tussen horende en doven mensen onderling. En dat de inhoud niet het belangrijkste is in een gesprek, want non-verbale communicatie kan veel meer overbrengen dan gesproken woorden.
Na een opleiding in welzijnswerk, de toneelschool en meer dan 10 jaar gewerkt te hebben als actrice in oa. het Land van Ooit, theatergroepen voor kinderen en theaterprojecten voor volwassenen, heb ik in 2001 een post hbo-opleiding voor trainingsacteren gevolgd. Het voelde als een verliefdheid. Na afloop ben ik meteen aan de slag gegaan.
Ik ben nu 18,5 jaar aan het werk als actrice in trainingen, assessments en coachingstrajecten en kan met overtuiging zeggen dat ik me geen leuker beroep kan voorstellen.
In mijn werk kan ik mijn kennis over communicatie op een praktische wijze combineren met talent voor natuurlijk acteren. Door mijn plezier om met mensen te werken en de manier waarop ik mensen uitnodig om met mij te oefenen verlaag ik vaak de drempel. Ik ben ook maar een gewoon mens!”
Aan deze activiteit zijn de volgende punten en kenmerken toegewezen
Meer informatie over bijscholingspunten vindt u hier.
LOCATIE
KTV-hoofdkantoor
Meinsstraat 2
3862 AE Nijkerk
PRAKTISCHE INFORMATIE
"Leuke training. Fijn om weer even bewust te worden van normen en waarden en belang van geweldloze communicatie."
"Interessant onderwerp en goede blik naar jezelf!"
"In veilige sfeer kunnen oefenen en fijne manier van feedback geven."